nuffnang

11 February 2011

Party_Ice cream

Salam
Lama rasanya tak mencurah isi hati.Maklumlah,guna broadband jer...line kadang2 ok...sebenarnya saya nak post la sedikit hasil drpd party yg telah saya adakan pada 30 Jan 2011 yg lepas.W/pun x ramai yg dpt hadir time tu...maybe sbb hujan satu hari dari malam hingga ke malamnya.Demo kita time tu ialah HOMEMADE ICECREAM. and Kek coklat WOK. 
Memandangkan resepi kek coklat tu saya dah post sebelum ni,so kali ni saya post resepi aiskrim pula lah yer...


Sebenarnya mudah saje nak buat aiskrim ni.Saya sendiri pun dah berkali-kali buat...and dah berbagai resepi aiskrim yg saya cuba.Rasanya mmg sedap macam yg kita beli kat kedai tu.
Dan yang plg best tu...mesti la nak promote acuan aiskrim tu sebenarnya.Nama benda tu ialah ICECREAM MAKER from TUPPERWARE BRANDS.Murah jer...satu set tu ade 6 pcs.Normal Price RM46.90.Tapi ......panjangnya tapi...tapi promotion nya dah abis.stok kat saya pun ada satu set jer lagi...hahahhaa...
tu la...asek x sempat nak update post..


 Haaa.....tgk ni...lazatkan...senang jer nak buat...nnt saya bg resepi yer...tgk haa...dah tinggal separuh baru teringat nak shot...punya la nikmat...gambar yg atas ni aiskrim vanilla.


OK...seperti yang saya janjikan...sesiapa yg nak try buat boleh salin resepi ni yer..pasti anak2 suka...buatan sendiri ni dah tentu HALAL....

Aiskrim vanilla
Bahan A:
    * 3 biji kuning telur
    * 90gm gula kastor
Bahan B:
    * 250ml susu full cream
    * 1 sudu teh vanila esen
Bahan C:
    * 300gm non dairy whipping cream (boleh beli di pasaraya, di giant mesti ada)

Cara-cara:
    * Pukul bahan A (gunakan pemutar) sehingga putih berkrim
    * masak susu sehingga mendidih dan campurkan bahan A tadi, kacau sebati. biarkan sejuk
    * kemudian masukkan vanila esen
    * Pukul/putar non dairy whipping cream hingga gebu dan masukkan ke dalam adunan di atas
    * gaul adunan sehingga sebati kemudian tuang dalam acuan
    * simpan dalam peti ais selama 1 malam (hingga beku)



AISKRIM KACANG MERAH
Bahan-bahan:

    * 270gm coffemate ( creamer)
    * 500ml susu segar
    * 100gm gula halus ( gula kastor)
    * 1 tin kacang merah (boleh didapati di pasaraya atau gunakan kacang merah dalam bungkusan, perlu direbus
 hingga lembut dahulu)

Cara-cara:
    * Bancuh coffemate, gula halus dan susu segar, kacau guna wisk hingga semua bahan larut dan sebati
    * simpan dalam peti ais, bekukan selama 4 - 5 jam
    * toskan kacang merah, lecek hingga hancur, keluarkan ais krim yang dibekukan tadi dan masukkan ke dalam
 mixing bowl. Putar dengan kelajuan maximum selama 10 minit hingga ais menjadi gebu dan agak pekat
    * masukkan kacang merah sedikit demi sedikit ke dalam ais krim dan putar lagi selama 1-2 minit. tuang ke dalam
 acuan dan bekukan selama 8 jam

Semoga berhasil yer...bye...

No comments: